علیرضا کاظمی با اشاره به محور «انسجام اجتماعی» بهعنوان اولویت دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: انسجام اجتماعی در لایههای مختلفی قابل تعریف است که مهمترین آن، لایه حکمرانی است؛ لایهای که بر پایبندی به اصول، اسناد بالادستی، سیاستها و حرکت منسجم نظام جمهوری اسلامی در افق آینده استوار است.
وی با تأکید بر نقش آموزشوپرورش در تحقق این انسجام، افزود: از نخستین روز مسئولیت، اعلام کردم که مسیر وزارت آموزشوپرورش را با محوریت سند تحول بنیادین و نقشه راه آن ادامه خواهم داد و امروز نیز تمام همّ و غم ما اجرای این سند جامع، راهبردی و ارزشمند در نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل تنوع قومی، زبانی، مذهبی و جغرافیایی، بیش از بسیاری از کشورها نیازمند تعمیق باورها، هنجارها و ارزشهای مشترک است تا انسجام اجتماعی خود را حفظ کند؛ در عین حال، دشمنان نظام از همین تنوع برای ایجاد شکافهای اجتماعی، هویتی و نسلی بهره میبرند.
کاظمی خاطرنشان کرد: اگر به نقش نظام تعلیم و تربیت در انسجام اجتماعی بنگریم، درمییابیم که این نظام در سه حوزه هویتی، اجتماعی و شناختی نقشی بیبدیل دارد، چرا که زیرساخت شکلگیری باورها و هویت ملی در مدرسه و آموزشوپرورش بنا میشود.
وی با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین، گفت: تربیت انسانهای مؤمن، مسئولیتپذیر، متعهد و ولایتمدار به روشنی در اهداف این سند دیده شده است، اما پرسش اساسی این است که تا چه اندازه در تحقق کارکردهای انسجامبخش آن موفق بودهایم.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزشوپرورش برنامه درسی را نخستین محور نیازمند تحول دانست و گفت: امروز یکی از مهمترین چالشهای آموزشوپرورش، برنامه درسی آموزشزده، غیرمهارتی و کمتوجه به موقعیتهای تربیتی است؛ اگرچه در محتوا به مؤلفههای فرهنگی پرداخته شده، اما در عمل زمینه نهادینهسازی هویت و ارزشها در کلاس درس محدود است و این موضوع نیازمند حمایت جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی همچنین عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی را از دیگر محورهای مهم برشمرد و افزود: بیتوجهی به عدالت آموزشی، چه در بعد کمی و چه کیفی، میتواند به تشدید شکافهای اجتماعی و طبقاتی منجر شود و این مسئله باید در کانون سیاستگذاریهای کلان قرار گیرد.



نظر شما